Pedagogisch beleid en protocollen

Ons beleid is conform de laatste regelgeving vanuit de GGD. Deze regels liggen vast in gecontroleerde protocollen die tevens onaangekondigd getoetst worden door de GGD. Het meest recente beleid kunt u downloaden via deze link.

Bekijk hier onze protocollen voor 2018

Pedagogiek en didactiek

Er zijn veel trendy kaders voor de huidige kinderopvang. De gemene deler in deze kaders is dat een jong kind onder de vier al over vaardigheden behoort te beschikken die voorheen pas op de kleuterschool aangeleerd werden. Ondanks dat een kind van nature de wereld om zich heen wil ontdekken en de behoefte heeft te leren, heeft elk kind zijn eigen tempo en temperament. Een kind moet niet gefrustreerd raken omdat het  onredelijke verwachtingen niet kan waarmaken.

Leermomenten

Wij hebben daarom in onze aanpak een manier ontwikkelt (gebaseerd op caleidoscoop) om kinderen al vanaf jongs af aan deel te laten nemen aan leermomenten. Zonder dat zij het beseffen is de dagelijkse ochtend en middag kring, al een het moment, waarin zij al vanaf een maand of zeven, meekrijgen hoe leuk het is om iets te leren van en met elkaar. Spelenderwijs wordt het leerniveau opgevoerd.

U kunt hierbij denken aan taal, taalvaardigheid, zang, uitdrukkingsvermogen, concentratieoefeningen, motorische vaardigheden, samenspel, mimiek, muziek, dans en beweging. Deze aspecten komen dagelijks tweemaal voorbij. Ook gedurende de dag leren de kinderen spelenderwijs dat er  bepaald gedrag van ze verwacht mag worden zonder dat dit opgelegd wordt of onnatuurlijk aanvoelt. Zij leren te luisteren naar instructie, zij leren stil te zitten en te genieten van verhalen. Zij leren te werken met verschillende materialen.

In onze visie op ontwikkelingskansen, worden dagelijkse leermomenten ook toegelicht.

Wat is Caleidoscoop?

Caleidoscoop is een wetenschappelijk verantwoord en verankerd opvoed- en leersysteem.  Het gaat er vanuit dat kinderen zich beter ontwikkelen in een geordende, overzichtelijke en aantrekkelijke leef- en speelomgeving. Een omgeving die rijk is aan uitdagende materialen.  Het systeem leert jonge kleuters plannen. Het zogenaamde vooruit en terugkijken. Wat gaan we doen, hoe gaan we het doen, wat heb je ervoor nodig en hoe heb je het gedaan. Voor peuters kunt u denken aan het ontwikkelen van een gevoel van controle en overzicht op activiteiten in de dag.

Bijvoorbeeld: De kinderen spelen binnen, en we willen naar buiten. ”Jongens en meisjes we gaan zo naar buiten, dus wat gaan we eerst doen”?  Het speelgoed opruimen!  “Het is eigenlijk wel koud buiten, wat moeten we aan”? “wat doen we altijd voor we naar buiten gaan”? een plasje etc.

Voor de kinderopvang geldt:

* een vast dagritme (gevoel van controle)
* veel aandacht voor taalontwikkeling (zang, voorlezen)
* actief leren (kinderen betrekken en uitdagen)
* stimulerende en geordende leeromgeving
* interactie (reageren op taaluitingen)

Voor meer informatie over caleidoscoop, stel uw vraag online!

Meer uitdaging

Sommige kinderen leren snel en hebben meer nodig. In onze peuteropvang wordt deze kinderen spel- en speelmateriaal aangeboden die ook gebruikt worden op kleuterscholen. Deze kinderen krijgen ook regelmatig moeilijkere opdrachten zonder dat zij overvraagd worden of zich een uitzondering voelen.